Безсполучникові речення, розділові знаки в них
Вправа 1. «Вправа з ключем». Обведіть
кружечком номери речень, які є безсполучниковими.
1. До мене
мрія підійшла, поклала руку ніжно-ніжно (О.
Олесь). 2.
Сповзали сутінки, осінній
вечір надходив несподівано і рано (Ю. Збанацький). 3. По цих
непролазних пущах, можливо, ніколи не
ступала людська нога (М.
Коцюбинський). 4. Акації
стояли в цвіту, заквітчані безліччю білих китиць
(І. Нечуй-Левицький). 5. Горить
жоржини цвіт прощальною красою, над садом золотим курличуть
журавлі (В. Сосюра). 6. Ідуть
дощі, холодні осінні тумани клубочаться угорі і спускають на землю
свої довгі коси (М. Коцюбинський). 7. Тільки
яри та провалля, повні пітьми, туману й холоду, грізно
чорніли геть навкруги (М.
Коцюбинський). 8. Заглядає
в шибу казка сивими очима, материнська добра
ласка в неї за плечима (В.
Симоненко). 9.
За горами гори, хмарою повиті, засіяні горем,
кровію политі
(Т. Шевченко). 10. Кричать
сови, спить діброва, зіроньки сіяють (Т.
Шевченко). 11.
Було ще рано; сині
роси зблискували на травах; сонце заспане купалось на левадах (І. Цюпа). 12. Степ,
струснувши з себе
росу та зігнавши непримітні тіні, горить рівним жовто-зеленим кольором (Панас Мирний). 13. Знову
осінь над гаями, жовтий лист сади встеля (Т. Масенко). 14.
Здоровенний дуб розлігся, розширився
своїм кострубатим гіллям, так що аж темно під ним (М. Коцюбинський).
15. Поклала мати коло хати
маленьких діточок своїх, сама заснула коло їх (Т. Шевченко). 16.
Вкусиш гіркого — пізнаєш ціну со-
лодкого (Нар. творчість).
Ключ. Із других букв перших слів безсполучникових
складних речень складіть слово і запишіть
його.
Вправа 2. «Два кольори». одним кольором
підкресліть складні безсполучникові речення з однорідними
частинами, іншим — з
неоднорідними.
1. Високо зніметься чайка — рибалка
чекає негоди. Чайки сідають на воду — буде на морі погода
(Ю. Смолич). 2. Половіє
безмежний клин озимої пшениці, високе красується жито, сріблиться овес
(Ю. Яновський). 3. Високі
скелі гордо навислі над морем, піддались, нарешті: море вигризло в них
високі й глибокі гроти (М.
Коцюбинський). 4. Темна діброва стихла
і мовчить: листя пожовтіле з дерева
летить (Я. Щоголів). 5. Гаї шумлять — я слухаю (П. Тичина). 6. Почувся тупіт на
дорозі — хтось мчить
на доброму коні (П. Воронько). 7. Сушилося сіно в
покосах, світ сіном, здається, пропах (І.
Нехода).__
Вправа 3.
Знайдіть «зайве» речення в кожній рубриці. Викресліть його.
А. 1. Минули літа молодії, холодним вітром од надії уже повіяло (Т. Шевченко).
2. Пішов шелест по діброві, шепчуть густі лози (Т. Шевченко).
3. Налетіла срібна-срібна хвиля і розбилась на моїм
човні (О. Ольжич).
Б. 1. В соняшника були руки і ноги, було тіло шорстке і зелене (І. Драч).
2. Чекає все: і розпач, і образа, а рідний край нам
буде чужиною (О. Теліга).
3. Червоні клени й клени срібні, над кленами весна
і вітер (Б.-І. Антонич).
В. 1. Сповзали сутінки, осінній вечір надходив несподівано і рано (Ю. Збанацький).
2. Бачу здалека: хвиля іскриста грає вільно на
синьому морі (Леся Українка).
3. Тече вода з-під явора яром на долину; пишається
над водою червона калина (Т. Шевченко).
Вправа 4.
Поставте розділові знаки.
1. Неук має велику перевагу перед освіченою людиною він завжди задоволений
собою (Нар. твор-
чість). 2. Не завидуй багатому багатий не знає ні приязні ні любові він все те
наймає (Т. Шевченко).
3. Бігучі річечки спускалися з гір рили талий сніг розтоплювали жайворонки
зранку щебетали дівчата
вечорами збиралися весну закликати... (Панас Мирний). 4. Будеш сіяти з сумом
вродить печаль (Нар.
творчість). 5. Гаї шумлять я слухаю (П. Тичина). 6. Розкажу тобі думку
таємну дивний спогад мене
обпік я залишусь в серці
твоєму на сьогодні на завтра навік (Л. Костенко).
Вправа 5.
Пронумеруйте речення в такому порядку:
1 — наслідок, 2 — час, 3 — причина, 4 — умова,
5 — одночасність подій, 6 — зіставлення, 7 —
пояснення, 8 — часова послідовність.
Низько ходить жовте
сонце, сліпить очі вітер лютий, плачуть бідні ліхтарі (М. Рильський).
Вже пахло морем: ось-ось
воно мало з’явитися із-за обрію (О. Гончар).
Довго, довго Україна
сліпа й глуха буде: засліпили, заглушили лукавії люди (П. Куліш).
Говорить — шовком
вишиває (Нар.
творчість).
Білі мухи налетіли — все
подвір’я стало біле (М. Рильський).
На поле синєє вечірній
пав туман, над річкою пливуть його мінливі тіні (М. Рильський).
Пильно, пильно
подивилась — сльози покотились (Т. Шевченко).
Була б охота
— знайдеться робота (Нар. творчість).__
Вправа 6.
Переписати
речення, підкреслити в кожному
граматичну основи. З’ясувати смислові відношення між частинами безсполучникових
складних речень.
Пливуть
човни, блищать весельця. (П.Тичина.) Сонце впало на жовту хмарку, обрій
полум’ям запалав. (В.Симоненко.) Принишкло зомліле море, схилились над морем
гори і слухали наші кроки. (Г.Ігнатенко.) Море поблискує злою блакиттю, водяний
пил б’є його білим крилом. (М.Коцюбинський.) Обабіч дороги в золотих полумисках
соняшників бенкетували бджоли, на синюватих стеблах сизіри дзвіночки вівса,
прив’ядали сердечка листя рясного стручкуватого гороху. (М.Стельмах.) Пульсує
час, ущільнюються строки, стукоче рівно точний метроном. (П.Перебийніс.) Буде
все інакше, буде все як треба, усміхнуться очі до ясного неба. (Е.Аді.)
Вправа 7.
Переписати, вставляючи пропущені букви та
розділові знаки. Обгрунтувати вживання коми та крапки з комою в
безсполучникових складних реченнях.
Ромашка золотиста зацвіла п..трів батіг ро..плющив сині
очі б..резка тихо пов..лась по нім... (А.Малишко.) З..леніє бур’ян при дорозі нароста на подвір’ї спориш у кущах солов’ї-віртуози вголос вчать Вінграновського вірш. (В.Гужва.)
А на бер..зі, неначе с..вочубі діди
стояли засніжені стіжки пер..хоплюючи сонце і вітер вони тихо-тихо бр..ніли і
струшували сльози на сніг. (М.Стельмах.) Вщедряє землю сірий дощ росте ж..ття на бруку площ у вікна темні і сльозисті сіяють
очі променисті. (М.Рильський.) Білі цуцики гуляють на соломі сонце гріє мордочки смішні тіні віт др..жать на білім домі плине чапля в синій в..шині.
(М.Рильський.)
Вправа 8.
З кожної пари простих речень утворити безсполучникове складне.
Обгрунтувати вживання двокрапки.
o
День сьогодні
похмурий. Кошлаті хмари оповили небо.
o
Сонце ледь
визирає з-під хмаряної ковдри. Над землею висять сутінки.
o
Негода створює
кепський настрій. Від непривітного
пронизливого вітру стає моторошно.
Вправа 9.
Прочитати.
Вказати речення прості й складні. Обгрунтувати вживання двокрапки. Переписати
тільки безсполучникові складні речення, підкреслити в них граматичні
основи.
І. Сім
речей є осоружними й огидними Богові: горді очі, брехливий язик, вмиті
безневинної кров’ю руки, сповнене лихих
задумів мерце, спрямовані до зла ноги,
фальшиві свідчення та чвари між братами. Не забувай: чесне ім’я цінніше за
найбільше багатство. Три речі є в житті незбагненними: путь орла в небі, дорога корабля в морі, шлях
до дівочого серця. Сказано мудрецями: не
годиться вважати під час суду на особу
підсудного
Вправа 10.
Виразно
прочитати. Визначити смислові відношення
між складовими частинами безсполучникових складних речень. Зробити
висновки щодо вживання тире.
І. Менше трави – більше ріллі. Дешева
рибка – погана юшка. Багато диму – мало тепла. Спину не зігнеш – хліба не
візьмеш. Не вдариш пса – не вкусить.
Млин меле – мука буде; язик меле – біда буде. Звикла собака за возом бігти –
побіжить і за саньми. З собаками ляжеш – з блохами встанеш. Не було снігу – не буде й сліду, розтанув
сніг – став і слід.
Вправа 11.
Наведені речення перероблено із безсполучникових. Відновити первісний
вигляд прислів’їв, відкинувши
сполучники. Пояснити вживання тире.
Якщо не
можна в двері, я в кватирку. Якщо грім
не гряне, ледачий не встане. Як знає кума, то знатиме півсела. Якщо сім ятерів,
то жодної риби. Як зачепилася за пень,
то простояла цілий день.
Вправа 12.
Списати, розставити розділові
знаки. Вказати смислові відношення між простими реченнями в безсполучниковому.
1. Над водами хиляться лози лелека пливе в висоті. (М.Рильський.) 2. Мало прожити
життя треба життя зрозуміти. (Є.Плужник.) 3. Засвітить місяць засяють зорі земля потоне в сріблястім морі. (Олександр
Олесь.) 4. І. Сонце почало викочуватись з-за гори перші іскорки його застрибали
понад землею туман рідшав осідав на траву густою росою з вулиці доносився гомін та
гук... (Панас Мирний.) 5.Хліб – не з неба працювати треба.6. Не дай, Боже, свині роги всю череду переколе. 7. Ми можем померти
не вмре Батьківщина. Ми можем загинуть не згине народ! (М.Стельмах.) 8. Оце вшив два
чоботи на одну руку.9. В затишних долинах
темнисто сріблились тихі стави на них, неначе в глибокому
сні, зривалися птиці крила їхні маяли і над водою, і
в воді. (М.Стельмах.)
Комментариев нет:
Отправить комментарий