Частина 1
Українська мова
Завдання 1–7 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких
лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ.
Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді,
позначте його.
Прочитайте текст і виконайте завдання 1–7.
(1) У центрі Києва, на Софійському майдані, понад дев’ять сторіч
височить пам’ятка давньоруського мистецтва – славетний Софійський собор. (2) Софія Київська… (3) Чудове творіння
народного генія, свідок високої культури й героїчного минулого. (4) Важко уявити, скільки подій відбувалося в цих стінах, скільки
людей побувало під її … зі своїми радощами, сподіванками та горем. (5) Собор був свідком блискучих злетів і поразок гіркоти між
князівських усобиць. (6) Його мозаїчну
підлогу топтали копита монгольських коней, а жадібні
руки загарбників тяглися до блискучих золотих прикрас. (7) Так багато
могли б розповісти ці давні ...
1. Орфографічну помилку допущено в слові
А давньоруського А
Б між князівських Б
В монгольських В
Г прикрас Г
2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А першому А
Б третьому Б
В п’ятому В
Г шостому Г
3. Уточнювальним членом ускладнене речення
А перше А
Б третє Б
В п’яте В
Г шосте Г
4. Доречне завершення останнього речення наведено в рядку
А люди А
Б стіни Б
В собори В
Г картиниГ
5. Антоніми наведено в реченнях
А першому і третьому А
Б другому і четвертому Б
В четвертому і п’ятому В
Г п’ятому і сьомому Г
6. На місці пропуску в четвертому реченні має бути слово
А склепінням А
Б дахом Б
В стелею В
Г стінами Г
7. Складносурядним реченням з протиставним сполучником є
А перше А
Б третє Б
В п’яте В
Г шосте Г
Завдання 8–23 мають по п’ять варіантів відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ.
Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді,
позначте його.
8. Виділене слово вжито в прямому значенні в словосполученнях у рядку
А оживають надії, співає нива, ідуть студенти А
Б шумує день, ідуть дощі, гірке життя Б
В солона сіль, золотий перстень, теплий клімат В
Г тепла зустріч, солодке яблуко, солодке життя Г
Д співають дівчата, лебедина пісня, золоте серце Д
9. Фразеологічний зворот ужито в реченні
А І я зими крутий долаю норов, обличчя підставляючи вітрам. А
Б Ішли межи стін, грубо зложених з сірого каменю, вишитих білими
перами папороті. Б
В Калина так хизується красою, що байдуже їй до всього на світі. В
Г Від моєї балаканини всі втомилися, тому мама часто просила мене
прикусити язика. Г
Д Сьогодні веселий Михайлик прийшов, усміхається, співає, як
соловейко в гаю. Д
10. Літеру с на місці пропуску
треба писати в усіх словах рядка
А ..калічити, ро..писати, ..писати А
Б ..хотіти, ро..шумітися, ..фабрикувати Б
В ..цідити, ро..бити, ..фотографувати В
Г ..казати, ..топтати, ..ховати Г
Д ..початку, ..хоплений, бе..печний Д
11. Тільки частки вжито в рядку
А ті, чи, від, бодай А
Б нехай, лише, хіба, ось Б
В так, ото, осьде, але В
Г навіть, ось, й, проте Г
Д між, це, би, або Д
12. Літеру е на місці пропуску
треба писати в усіх словах рядка
А б..нтежити, в..ретено, Водохр..ще, горл..чка, мар..во А
Б реш..то, благоч..стивий, ластов..ня, кл..котати Б
В запром..нитися, розпоч..нати, блюд..чко, ч..брець В
Г дал..на, прич..пити, долон..чка, гороб..ня Г
Д л..ментувати, ос.литися, горщ..ковий, кр..нделик Д
13. знак м’якшення на місці пропуску НЕ пишеться в усіх словах рядка
А тон..ший, таріл..ці, ковз..кий, брин..чати А
Б красун..чик, рибал..ці, Натал..чин, нян..чин Б
В батал.. йон, він..єтка, лл..є, Хар..ків В
Г мен..ший, кін..ця, бас..кий, ковз..кий Г
Д Афанас..єв, Галин..ці, посун..ся, піс..ня Д
14. Подвоєння літер НЕ відбувається в усіх словах рядка
А ап..етит, барок..о, ітермец..о А
Б дозвіл..я, клятвен..ий, спец..ех Б
В ап..аратура, ір..аціональний, розкіш..ю В
Г брут..о, гол..андець, індичен..я Г
Д гарбузин..я, гілляч..я, мас..аж Д
15. Закінчення а у формі родового
відмінка мають усі іменники в рядку
А Пирятин, синтаксис, відмінок А
Б трикутник, цвіт, брат Б
В Краматорськ, Алтай, Париж В
Г керівник, синонім, млин Г
Д поверх, листопад, водограй Д
16. Помилку у вживанні форм слів допущено в рядку
А сама найкраща дівчина А
Б більший за них Б
В згідно з наказом В
Г піклуватися про дітей Г
Д засіб для відбілювання Д
17. Числівник ужито у правильній формі в рядку
А чотирьохста семи А
Б семи десяти чотирьох Б
В восьмиста п’ятьма В
Г тридцятьма сьома Г
Д дев’яносто шести Д
18. Через дефіс пишуться всі слова в рядку
А праце/здатний, суспільно/корисний, сніжно/білий А
Б південно/східний, високо/авторитетний, давно/минулий Б
В східно/слов’янський, військово/полонений, світо/глядний В
Г віце/прем’єр, жовто/синій, генерал/полковник Г
Д військово/зобов’язаний, пів/відра, екс/чемпіонський Д
19. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах приголосні дзвінкі
А губи, дати, діжка А
Б дуб, одужати, вокзал Б
В залоза, гречка, газон В
Г з’їзд, жабо, зуби Г
Д жаба, афіша, журба Д
20. Виділене слово є сполучником і його слід писати разом у реченні
А Ворон висміює свиню за/те, що чорна. А
Б І сказала мати: «Як/би ти, сину, йшов в отаку погоду». Б
В Розкажи мені про/те, як високо
літають журавлі. В
Г Що/б улітку не
вродило, те взимку не завадить. Г
Д За/те, що жили ми в цей
зоряний час, нам заздрити будуть нащадки. Д
21. Складним є
речення
А Сонце, що
заходило, рум’янило небо, пронизане пір’їнами хмар. А
Б Вікно, залите
сонячним сяйвом, нагадувало маленьке очко. Б
В Хмарка металася,
бігала, пливла, стрибала по небу, як мале козеня. В
Г І від щастя, а
може, від горя промінь сонячний серце пропік. Г
Д Твори сучасних
українських письменників заполонили душі, розум і серця нашої
молоді вічними
темами.
22. Кома перед і не
ставиться в реченні (коми вилучено)
А Письменники
всього світу з’їхалися на літературний форум і вони обговорювали
екологічні
проблеми кожної країни.
Б Скрізь літали
метелики оббиваючи крильцями пилок і снували мурашки. В
В Де-не-де
з’явилися перші прогалини і піднялися проліски. Г
Г І Петрик і
Галочка і Максимчик — всі зібралися у класі. Д
Д Два
міста-побратими сяяли вогнями святкуючи перемогу і салютували вечірніми
феєрверками.
23. Однакова
кількість звуків і букв у всіх словах рядка
А міжгір’я, рядок,
тінь, кобзар А
Б курінь, грюкати,
льон, священний Б
В кузня, книга,
юрба, в’юн В
Г дзьоб, Марія,
щастя, яма Г
Д гривня, щось,
грюкати, ніяковість Д
Завдання 24–28.
До кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, доберіть
ОДИН правильний ,
на Вашу думку, варіант, позначений буквою. Поставте позначки
в таблицях
відповідей до
завдань на перетині відповідних рядків (цифри) і колонок (букви).
24. Приєднайте до
частини «Лісова сторожка була під листям...» запропоновані
варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
Варіант
завершення
Тип речення
речення
1 ... як почало
воно опадати. А просте з
відокремленими членами
2 ... і здавалася
ще нижчою. Б просте з
однорідними членами
3 ... і враз
здалася вона казковою хатинкою. В складнопідрядне
4 ... осунувшись на
один бік. Г складносурядне
Д складне безсполучникове
25. З’ясуйте вид
наведених простих речень.
Вид
1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 узагальнено-особове
4 безособове
Приклад
А Посіяли хліб у
ріллю віковую.
Б Сьогодні ми
вітали ветеранів.
В Завіяло,
заговорило снігом у полі,
попід садом і в
саду.
Г Візьму собі твою
співучу душу.
Д Шилом моря не
нагрієш.
26. Визначте, який
вид підрядного речення відповідає прикладу складного речення.
Вид
підрядного речення Приклад
1 означальне
А Він не міг забути, як на пишних ловах,
влаштованих йому
2 з’ясувальне архієпископом, білий кінь, злякавшись звіра,
поніс його
3 обставинне порівняльне прямо на вершників.
4 підрядне ступеня
і способу
Б Сонце пекло так,
що й уночі степ пашів.
дії В Ось уже понад
п’ятнадцять століть височіє на дніпров-
ських схилах золотоверхий Київ, якому випала історична
місія стати «матір’ю міст руських», відіграти важливу
роль
у формуванні однієї з набільших держав середньо-
вічної Європи — Київської Русі.
Г А тепер у серці
щось тремтить і грає, як тремтить на сон-
ці гілка золота.
Д На заході постають зелені Карпатські гори, на півдні
золотиться
море достигаючої пшениці, на сході встають терикони доне-
цьких
шахт, на півночі багряніють червоною калиною ліси.
27. Установіть відповідність
між відокремленим членом і реченням, у якому його вжито
Відокремлений
член речення
1 означення, що не
відокремлю-
ється комами
2 обставина
3 поширене
означення після
означуваного
слова
4 прикладка
Приклад
А І снують вони,
давні товаришки,
тиху розмову.
Б Вода джерел, до
спеки неживих, була
не вельми щедра
для Пегасів.
В Дядько скинув
в’язку розмальованих
у червоне й
зелене кошиків
Г Прикопані в землі
амфори тримали
довго вина
прохолодними.
Д Бігаючи та
граючись, діти назбирали
два кошики
суниць.
28. З’ясуйте, якою
частиною мови є виділені слова в реченні (
цифра позначає
наступне слово).
Вода, (1)затягнута
тремкими
скалка-
ми льоду, була (2)схожа (3)на застигле
блакитне
шумовиння, яке,
(4)хлюпаючи, билося в
береги.
А займенник
Б дієприкметник (як
форма
дієслова)
В дієприслівник (як
форма
дієслова)
Г прикметник
Д прийменник
читання й аналіз тексту
Завдання 29–36
мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ.
Виберіть
правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його.
Прочитайте текст
(цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання 29–36.
Веселе збудження
щасливої людини
(1–6) Владислав
Городецький — популярний київський архітектор початку минулого
століття. Зведені
ним у столиці
будинки — вишукані візитки міста. Гостя Києва неодмінно
поведуть до
«Будинку з химерами», що на Банковій вулиці. Проведуть повз погордливих
левів під класичну
колонаду Музею українського мистецтва. Здивують запаморочливим
потягом до неба
Миколаївського костьолу. А коли затримаєтеся в Києві — покажуть
і Караїмську
кенасу з її гіпнотичним плетивом східних арабесок.
(7–10)
Владислав Городецький — self made man, людина, що створила себе сама. Коли
йому виповнилося
десять років, батьківський маєток на Поділлі було описано. Отже, до стар-
тових умов можна
зарахувати тільки ментальну шляхетність давнього польського роду —
грошей не було.
(11–15) Не
було й блискучого атестата про середню освіту — навіть «трієчки» там
є. Але —
зарахований до Імператорської академії мистецтв, хоч був на два роки старший
від статутного
вікового цензу абітурієнтів. Виняток зроблено авансом під лише угадува-
ний талант. Цей
аванс 25-річний Городецький повернув, ще будучи санкт-петербурзьким
студентом:
побудував Уманську гімназію, за що й дістав диплома.
(16–19)
Далі – тридцять років у Києві. Від нікому невідомого молодика до міської
знаменитості.
Молодий чоловік був, очевидно, прагматиком. По-перше, — став членом
Імператорського
мисливського товариства, куди входила чи не вся адміністративна та
бізнесова еліта
тогочасного Києва.
(20–30)
Кінець попереднього століття в Києві нагадував нинішні часи: з’явилися чима-
ленькі приватні
капітали,
почалася будівельна лихоманка. Іміджева конкуренція тодішніх
олігархів
уможливила втілення фантастичних ідей. Професіонали дістали змогу грати
«по-крупному». А
Городецький був справжній профі: тобто не цурався жодних замов-
лень – проектував
і зводив житлові будинки, фабрики, культові споруди й усипальні; навіть
каналізаційні
системи і дворові туалети. Цей досвід далі сплавився у високу функційну
комфортність його
творінь на тлі їхньої ж мистецької презентабельності.
«Можна було б
подати проект
будинку менш гарного», — зазначено у звіті опікунської ради Черкаської
жіночої гімназії,
зведення якої замовлено Городецькому. Грошодавці лишилися задово-
леними, бо
архітектор виявився «добре обізнаний із сучасними вимогами спорудження
навчальних
закладів у Західній Європі».
(31–38)
Владислав Городецький дотримувався правила всіх наполеонів: коли вже
бути – то бути
першим. На час його появи в Києві будинки вище чотирьох поверхів тут не
зводили. Він
збудував першу в нас шестиповерхівку. Беручись за новий на тоді будівельний
матеріал —
цемент, — він обсадив свій власний будинок на Банковій химерними фігура-
ми, що й донині є
неперевершеною комерційною рекламою формотворчих можливостей
матеріалу. А сам
будинок поставив на неприйнятному за тодішніми будівельними мірками
крутосхилі. У
Миколаївському костьолі він уперше застосував залізобетонні конструкції,
завдяки чому
55-метровий храм наче завис у повітрі.
(39–45) «В
очах — веселе збудження щасливої людини», — так запам’ятався Вла-
дислав
Городецький сучасникові. І ще: «Джентльмен у повному розумінні цього сло-
ва». Він одним із
перших у Києві завів собі авто. Мав плавучу дачу на баржі. Щозими,
коли будівельні
роботи завмирали, їздив у теплі краї (Афганістан, Семиріччя, Африка)
на полювання. Був
європейським чемпіоном зі стрільби. Такий собі київський Гемінґвей.
І водночас
ретельно стежив за кон’юнктурою — мав власний цементний заводик у Києві
та фабрику
штучного льоду в Сімферополі.
(46–52)
Часи «веселого збудження щасливих людей» закінчилися для тодішніх
«нових українців»
з окупацією Києва радянською Росією на початку 1920-х років. Вла-
дислав
Городецький емігрував до Польщі, де також лишив по собі добру архітектурну
пам’ять.
Пам’ятають його і в Ірані, куди під час тамтої політичної «відлиги» він поїхав
головним
архітектором перських залізниць і де звів шахський палац та Тегеранський
залізничний
вокзал, які й досі приваблюють гармонійністю пропорцій і шляхетним ви-
глядом.
(53–60) За
радянських часів про Владислава Городецького ми знали хіба з міських
легенд. 1973 р.,
під час реставрації «Будинку з химерами», з даху зняли символ Нептуна,
оскільки він
нагадував тодішній владі «націоналістичний тризуб». Нині ж маємо в столиці
вулицю імені
Городецького, яка колись була забудована ним. 2004-го нарешті перевидані
його спогади про мисливські
експедиції під назвою «У джунглях Африки». Того ж року
в столичному
пасажі відкрито пам’ятник архітекторові. І ця симпатична скульптура вже
встигла потрапити
до переліку туристичних принад, відомих навіть авторам іноземних
путівників.
За К. Родиком
(600 слів)
29. Стиль прочитаного
тексту
А художній А
Б публіцистичний Б
В науково-популярний
В
Г епістолярний Г
30. Типологічна
будова прочитаного тексту
А розповідь А
Б розповідь з
елементами опису Б
В розповідь з
елементами роздуму В
Г роздум Г
31. Спогади В.
Городецького про мисливські експедиції мають назву
А «Шляхами Африки» А
Б «Я Африка» Б
В «У джунглях
Африки» В
Г «Подорож Африкою»
Г
32. Згідно з текстом,
усі наполеони дотримуються правила
А якщо грати — то
грати «по-крупному» А
Б люди дивляться
далеко вперед або оглядаються далеко назад Б
В коли вже бути —
то бути першим В
Г ніколи не
переставай перемагати Г
33. Вислів self made
man (рядок 7) у перекладі означає:
А людина з
ментальною шляхетністю А
Б людина, що стала
відомою Б
В людина —
професіонал своєї справи В
Г людина, що
створила себе сама Г
34. Виділене слово в
реченні «Городецький був справжній профі» (рядок 23) ужито в значенні
А професіонал А
Б невіглас Б
В знавець В
Г ерудит Г
35. Виділене слово в
реченні «Молодий Владислав Городецький був, очевидно, прагматиком»
(рядок 17) ужито в значенні
А людина, що
довіряє тільки власній інтуїції А
Б людина, що в
усьому бачить практичну цінність Б
В людина, що цінує
досвід своїх попередників В
Г людина, що не
враховує інших думок Г
36. Виділене слово в
реченні «Того ж року в столичному пасажі відкрито пам’ятник
архітекторові» (рядок 58) можна замінити синонімом
А супермаркет А
Б крита галерея Б
В виставковий зал В
Г ринок Г
Частина 2
Українська література
Завдання 37–56
мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН правильний .
Виберіть
правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його.
37. Текст «Слова про
похід Ігорів» було знайдено
А Нестором
Літописцем А
Б Ярославом Мудрим Б
В Володимиром
Мономахом В
Г графом
Мусіним-Пушкіним Г
Д графом
Потьомкіним Д
38. Назвіть головну
дійову особу в пісні «За Сибіром сонце сходить»
А Морозенко А
Б Сірко Б
В Нечай В
Г Довбуш Г
Д Кармалюк Д
39. Ретардація — це
А уповільнення
розповіді внаслідок повтору окремих частин твору А
Б поєднання
декламації та співу Б
В однаковий початок
твору В
Г частина поезії,
яка повторюється після окремих строф Г
Д звукова
організація поезії Д
40. Про похід Ігоря
на половців згадується в творі
А «Дума про козака
Голоту» А
Б «Зажурилась
Україна» Б
В «За світ стали
козаченьки» В
Г «Повість минулих
літ» Г
Д «Галицько-Волинський
літопис» Д
41. Твори І.
Вишенського були спрямовані проти
А усього
суспільного ладу України А
Б усього
суспільного ладу Речі Посполитої Б
В кріпацького
поневолення українського народу В
Г набігів половців
на Київську Русь Г
Д непорозумінь
серед української старшини Д
42. із байки Г. С.
Сковороди «Бджола і Шершень» узятий вислів
А «лише серця,
думками єдині, й чесність душ — ось де справжня любов і єдність» А
Б «природжене діло
… найсолодша втіха» Б
В «щасливий той,
хто поєднав любе собі заняття із загальним» В
Г «життя та діло є
одне й теж» Г
Д «природа — всьому
початкова причина і рушійна сила» Д
43. І. Карпенко-Карий
назвав «праматір’ю українського театру» п’єсу
А «Мартин Боруля»
І. Карпенка-Карого А
Б «Шельменко-денщик»
Г. Квітки-Основ’яненка Б
В «Енеїда» І.
Котляревського В
Г «Наталка
Полтавка» І. Котляревського Г
Д «Хазяїн» І. Карпенка-Карого
Д
44. Назвіть специфіку
лексики, яку використовує І. Котляревський у рядках з «Енеїди»
Енеус ностер
магнус панус
І славний
троянорум князь,
Шмигляв по морю,
як цигануc.
А інверсія А
Б макаронічна мова Б
В алітерація В
Г використання
застарілої та діалектної лексики Г
Д езопова мова Д
45. За жанром
«Маруся» — це
А фантастична
повість А
Б фантастичний
роман Б
В бурлескно-травестійна
повість В
Г сатирично-гумористична
повість Г
Д сентиментально-реалістична
повість Д
46. Головна думка
поезії «До Основ’яненка» Т. Шевченка — це
А схвалення творів
Г. Квітки-Основ’яненка А
Б визволення
земляків з турецько-татарської неволі Б
В показ негативного
ставлення Т. Шевченка до солдатчини В
Г туга поета за
козацькою вольницею Г
Д зображення
гайдамацького руху в Україні Д
47. У поезії
«Заповіт» у рядках
Як умру, то
поховайте
Мене на могилі,
Серед степу
широкого,
На Вкраїні милій,
Щоб лани
широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно,
Було чути,
Як реве ревучий…
використаний
такий художній засіб
А оксиморон А
Б паралелізм Б
В метафора В
Г градація Г
Д антитеза Д
48. Марія
Олександрівна Вілінська в літературі має псевдонім
А Ганна Барвінок А
Б Чайка Дніпрова Б
В Марко Вовчок В
Г Леся Українка Г
Д Софія Русова Д
49. До «театру
корифеїв» входили
А М. Лисенко, П.
Саксаганський, М. Заньковецька А
Б І. Франко, Леся
Українка, О. Кобилянська Б
В М.
Садовська-Барілотті, І. Соленик, Є. Гребінка В
Г М. Кропивницький,
М. Старицький, В. Лисенко Г
Д І.
Карпенко-Карий, М. Старицький, М. Садовський Д
50. Махамедом у
романі Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» називають
А Чіпку Варениченка
А
Б Грицька
Чупруненка Б
В Максима Ґудзя В
Г Остапа Хруща Г
Д пана Польського Д
51. Темою твору Т.
Шевченка «Гайдамаки» є
А показ коліївщини
в Україні А
Б показ трагічних
сторінок історії в житті українського і польського народів Б
В розповідь про
історію кохання Оксани та Яреми В
Г показ переможних
походів проти турків Г
Д показ стихійних
повстань селян проти поневолювачів Д
52. Урбаністичні
мотиви звучать у творі
А «Хіба ревуть
воли...» Панаса Мирного А
Б «Україна в огні»
О. Довженка Б
В «Місто» М.
Семенка В
Г «Сім» Б. Олійника
Г
Д «Чорнобильська
мадонна» І. Драча Д
53. Поезія «Молюсь і
вірю» належить перу
А Павла Тичини А
Б Максима
Рильського Б
В Миколи Зерова В
Г Володимира Сосюри
Г
Д Михайля Семенка Д
54. Твір Валерія
Шевчука «Дім на горі» за жанром
А повість-преамбула
А
Б повість-міф Б
В повість-притча В
Г соціальна повість
Г
Д психологічна
повість Д
55. Виберіть героїв
твору О. Кобилянської «Земля», у зображенні яких автор використовує прийом
контрасту
А Рахіра і Сава А
Б Михайло і Докія Б
В Сава і Михайло В
Г Анна і Михайло Г
Д Івоніка і Михайло
Д
56. Звівши п’ятьох
братів (роман Ю. Яновського «Вершники») в одному степу, в одному бою, що
відбувається протягом одного дня, автор скористався
А літотою А
Б гіперболою Б
В алегорією В
Г символікою Г
Д фантастичними
елементами Д
Завдання 57–60.
До кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, доберіть
ОДИН правильний ,
на Вашу думку, варіант, позначений буквою. Поставте позначки
в таблицях
відповідей до
завдань на перетині відповідних рядків (цифри) і колонок (букви).
57. Установіть
відповідність між героєм новели М. Хвильового «Я(Романтика)» і його
характеристикою
Герой
1 Андрюша
2 дегенерат
3 Я
4 доктор Тагабат
Характеристика
А «Низенький лоб, чорна копна
розкуйовдже-
ного волосся й приплюснутий ніс»
Б «Чекіст, але і людина»
В «…з холодним розумом і каменем замість
серця»
Г «…тиха зажура і добрість безмежна»
Д «…чорний комунар з розгубленим облич-
чям»
58. Установіть відповідність між реплікою та персонажем твору
Репліка
1 «Багато бачив я гарних людей, але як
батько не бачив»
2 «Я біг сюди з Північного Сибіру через
фронт, повз
гадюкою, ліз, котився бубном. Велику книгу можна
написати
про мої страждання!»
3 «В цій війні не буде переможців і
переможених,
а будуть загинулі й уцілілі»
4 «Я — навіжена. Я — дитя любові»
Персонаж
А Заброда «Україна в огні»
О. Довженка
Б Маруся Чурай «Маруся Чурай» Ліни
Костенко
В Сашко «Зачарована Десна»
О. Довженка
Г Антоніо Пальма «Україна в огні»
О. Довженка
Д Мавка «Лісова пісня» Лесі Українки
59. Установіть відповідність між назвою твору та рядками з вірша
Назва
твору
1 «Два кольори» Д. Павличко
2 «На колимськім морозі кали-
на» В. Стус
3 «Балада про соняшник» І. Драч
4 «Маруся Чурай» Л. Костенко
Поезія
А «Був молодий і гарний був
на вроду.
І жив, і вмер, як личить козаку»
Б «Він бігав наввипередки з вітром,
Він вилазив на грушу, і рвав
у пазуху гнилиці…»
В «Мені війнула в очі сивина,
Та я нічого не везу додому…»
Г «Неосяжна осонцена днина,
і собором дзвінким Україна
написалась на мурах тюрми»
Д «Украдене сонце зизить
схарапудженим оком,
мов кінь навіжений,
що чує під серцем ножа»
60. Установіть порядок розгортання подій у
романі І. Багряного «Тигролови»
Порядок
Зміст події
розгортання
сюжету
1 1 епізод А Григорій з Наталкою втікають до Маньчжурії
2 2 епізод Б втеча Григорія з поїзда-«дракона»
3 3 епізод В поєдинок з ведмедем
4 4 епізод Г Григорій вбиває Медвина
Д Заливай не повертається додому
Частина 3
власне висловлення
Підтримайте або спростуйте думку: «Життя – це вже щастя».
Сформулюйте тезу, наведіть два-три
переконливі аргументи, які найкраще підтвердять Ваші мір-
кування. Проілюструйте Ваші думки
посиланнями на приклади з художньої літератури (зазначте назву
твору, вкажіть проблему, порушену
письменником, художній образ, через який проблему розкрито,
наведіть цитату з твору тощо),
історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту
художнього твору, не давайте повної
характеристики образів. Сформулюйте висновки.
Орієнтовний обсяг роботи — 1 сторінка
(200–250 слів). Текст обсягом до 100 слів екзаменатори
Український учений Юрій Шерех-Шевельов сказав: «В історії не перемагає той, хто діє методами і на рівні свого ворога… Перемагає той, хто приносить вищу ідею».
Мов підтримуючи його, Мати Тереза стверджувала: «Нам не потрібні рушниці і бомби. Щоб перемогти зло, нам потрібні любов і співчуття». Та чи всяку несправедливість переможе любов, співчуття та вища ідея?Як має чинити людство, прагнучи гармонії?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
Теза
Я вважаю, що люди, прагнучи гармонії, всяке зло, несправедливість мають перемагати не насильством, а любов'ю, співчуттям і вищою ідеєю.
1 аргумент
По-перше, особа, яка у своїх вчинках керуватиметься цими законами людяності, віднайде душевну гармонію й спокій. Її не тривожитимуть докори сумління, вона відверто дивитиметься оточуючим в очі, матиме вірних друзів. Погодьтеся, злочинці, насильники, люди, котрі мріють про помсту, завжди залишаються наодинці зі своєю люттю, яка їх і знищує.
Приклад з літератури
Яскравим прикладом може слугувати твір сучасної української письменниці Олени Печорної "Кола на воді". Головний герой Анатолій Кравченко керується одним бажанням - помститися Звірові-маніяку за смерть своєї доньки. Чоловік впевнений, що тільки кров ворога може вилікувати його зранену душу. Нелюд раптом помирає сам. Але душа Анатолія знаходить спокій тільки тоді, коли він перетворює свою ненависть на любов і співчуття до оточуючих. Герой удочеряє й виховує дитину Звіра, допомагає матерям убитих дівчаток відкрити притулок для сиріт, піклуванням оточує онкохворого дідуся. Вища ідея людинолюбства бере верх над помстою й кровопролиттям.
2 аргумент
По-друге, любов і співчуття-шлях до вічного життя з Богом. Пригадаймо Божі Заповіді! Якщо люди забудуть про
ненависть і злобу, впустять у серце прощення й милосердя, то заслужать ласку Всевишнього.
Приклад з історії.
Життя й вчинки Ісуса Христа, мабуть, є найкращими історичними фактами, які підтверджують думку про всеперемагаючу силу любові. Він учив не таїти зла на ворогів, а любити їх, як самих себе, радив підставити ліву щоку, якщо тебе вдарили по правій. Юда Іскаріот зрадив і продав Христа, римські воїни відшмагали батогами, фарисеї розіп'яли, але Ісус на таїв на них зла. Стікаючи кров'ю на хресті, він молився за своїх катів, просив Отця простити їм гріхи. Любов'ю й співчуттям Христос зміг здолати смерть і воскреснути.
Висновок
Отже, тільки любов'ю, співчуттям, вищою ідеєю люди мають перемагати зло й несправедливість. Тоді вони перебуватимуть під опікою Божою й відчуватимуть душевну гармонію.
1. Увічливість, вихованість, шляхетність прикрашають будь-яку людину. Але ввічливість може бути сухою, вихованість – поверхневою, шляхетність – показною. Як же відрізнити справжні чесноти від удаваних?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему
2. У народі кажуть: не все те золото, що блищить. Ми часто женемося за красивим і блискучим, а згодом, коли ним заволодіємо, не дістанемо від того насолоди. Яка ж краса справжня?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
3. У житті багатьох людей рано чи пізно настає пора, коли вони покидають родинне гніздо і починають самостійно будувати свою нову родину. А є такі, що живуть з батьками до останнього дня. Щоправда, не завжди в злагоді. Який варіант кращий?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему
4. Часто доводиться спостерігати, як то в тій, то в іншій країні ідуть військові дії. Звичайно, серце стискається, коли бачиш, як вмирають люди. Але багато політологів не вважає війни антигуманним явищем. Вони , навпаки, думають, що завдяки збройним протистоянням проходить природний відбір, утверджуються влада сильного.
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
5. Тепер люди дуже часто покидають рідну землю і емігрують за кордон. Одні заздрять емігрантам, інші вважають їх зрадниками. Ніхто не задумується над тим, чи легко українцям там, за кордоном, можливо, вони туди поїхали, аби їхні діти мали кусок хліба, бо у своїй державі нема можливості заробити. Чи є еміграція зрадою Батьківщини?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему
8. Український народ завжди відзначався терплячістю. Нас завойовували, над нами знущалися, а ми мовчки зносили це. Хоч іноді терпіння народу вривалося – наслідком ставали народні повстання, але вони частіше закінчувалися поразкою, і життя народу погіршувалося. Як ви вважаєте, чи може терпіння привести людину чи народ до перемоги?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
9. Сучасні люди по-різному дивляться на життя. Деякі вважають, що невід’ємною частиною його є любов, інші ж , навпаки, думають, що вона тільки затуплює розум, заставляє людей страждати, штовхає на необдумані вчинки, що вона-першопричина злочинів і самогубств . Яке значення любові у людському прогресі?Висловіть свій погляд на цю проблему
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
10.Життя кожної людини складається по-різному. Часто можна почути:
«Така вже доля, що тут вдієш?». Проте одні намагаються щось змінити у
своєму житті, інші ж, навпаки, приймають усе таким, яким воно є, і не
докладають жодних зусиль для змін. Чи варто коритися долі?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
11. У сучасному світі люди будь-якими шляхами стараються досягти успіху й заробити грошей. Іноді їм у цьому сприяють природні здібності, але буває й таке, що, працюючи за покликанням, нічого не досягнеш. Чи потрібно людині, обираючи професію, прислухатись до покликання?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
12. Прислів’я мовить: «Нерозумні вчаться на своїх помилках, а мудрі на чужих».Увесь фольклор, художня література, фіксування історичних фактів – це спроби передати досвід, здобутий іншими. Саме звідти нас вчать черпати знання і вміння, необхідні в житті. Багато ж хто переконаний, що вчитися можна лише на своїх помилках.
Як людина має здобувати досвід, щоб жити повноцінним життям?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
13. Людина часто пране здобути перемогу. Чи то у навчанні, чи в кар’єрі, чи в коханні, чи в політиці. Але часто трапляється, що, досягнувши бажаного , особа стає зверхньою, гордою, нечесною, і тоді терпить поразку. Хто ж може стати справжнім переможцем?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
14. Нині практично всі випускники українських шкіл прагнуть вступити до вищих навчальних закладів. Україна має набагато більше університетів, ніж країни Європи. Та чи потрібна вища освіта всім? Можливо, краще бути гарним будівельником або кухарем, праця якого приносить і користь, і задоволення, ніж посереднім юристом або психологом. Усвідомлення цього вимагає також намір України інтегруватись в європейський освітній простір. Чи має змінитися ставлення до вищої освіти в нашому суспільстві?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
15. Здавна українцям була притаманна скромність. У народі не любили хвальків, а скромних осіб вважили мудрими. Українці також були забобонними, вважили, що їх можуть наврочити, і тому не виставляли напоказ своїх досягнень. Зараз ставлення до цієї риси характеру дещо змінилося, адже скромність і реклама речі несумісні.
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
Власне висловлювання
Чи не найскладнішим завданням ЗНО є
написання власного висловлювання. Цей вид роботи оцінюється двадцятьма балами,
тож важливість його очевидна. Уважно прочитайте настанови щодо підготовки до
написання твору роздуму.
ЗАВДАННЯ:
Підтримайте або спростуйте думку: «Поразка
– це наука, ніяка перемога так не навчить»
Прочитайте наведений текст.
Ідучи до
своєї мети, людина пізнає світ. Досягаючи успіху, зазнає і поразки. Будь – яка
поразка повинна ставати наукою. Виправляючи помилки, кожен із нас навчається,
набуває досвіду. А перемога – це кінцевий результат такого навчання.
Викладіть свій погляд на цю проблему.
Висловлювання має бути аргументованим і написаним в один із таких трьох способів:
-
Так, я погоджуюсь з
думкою, що … (підтримка думки).
-
Не згоден з думкою
про те, що … (спростування думки).
-
Це складне для мене
питання: з одного боку …, а з іншого - …
Вам треба виразити
тезу, навести не менше двох переконливих аргументів, проілюструвати думки прикладами. У кінці треба викласти
висновок.
Структура власного висловлювання
1.
Теза.
2.
Перший
аргумент.
3.
Приклад
з літератури чи інших видів мистецтва.
4.
Другий
аргумент.
5.
Приклад
з історії, суспільно – політичного чи власного життя.
6.
Висновок.
Візуально ваше висловлювання має вигляд орієнтовно так:
Теза
(2 – 3 речення). Я вважаю, що поразка – це наука, і ніяка
перемога так не навчить людину…
Перший аргумент і приклад, що його ілюструє
( 4 – 5 речень). По-перше, поразка
якнайкраще загартовує людину,робить її стійкішою в сучасному
суспільстві,сповненому стресів і різноманітних негараздів. Переконливим
прикладом щодо цього аргументу є, на мою думку, образ Степана Радченка з роману
«Місто» В.Підмогильного.
Другий
аргумент і приклад, що його ілюструє ( 4 – 5 речень). По-друге, людей,
які вміють визнавати свої помилки й, зробивши відповідні висновки, у
майбутньому їх уникати, поважають у суспільстві. Адже лише сильна особистість
здатна працювати над собою. Ось приклад із життя. Мій батько змалку…
Висновок
(2 – 3 речення). Отже, поразка навчає людину жити , а
перемога не завжди …
Як бачите у
власному висловлюванні має бути щонайменше чотири абзаци. Дотримуючись цієї
поради, ваше висловлювання матиме чітку й послідовну структуру, буде логічно
організоване.
Якщо ви знатимете
критерії оцінювання власного висловлювання , про не пропустите жодного
компонента, за який екзаменатори будуть виставляти певну кількість балів.
Пам'ятка «Як працювати над твором – роздумом»
1.
Уважно прочитайте
завдання.
2. Сформулюйте тезу, яка б виражала власну думку.
3. Підберіть не менше двох переконливих доказів.
4. Наведіть приклади (мінімум два) із художньої літератури
чи інших видів мистецтва та з історії, суспільно – політичного чи власного
життя.
5. Продумайте висновок, що відповідатиме тезі.
6. Підберіть спеціальні слова, які потрібні для
аргументації, наведення прикладів та висновку.
7. Відредагуйте написане.
План дій для формулювання …
І ТЕЗИ:
-
уважно прочитати й
осмислити назву твору;
-
вирішити, чи ви
погоджуєтеся з нею, чи спростовуєте її;
-
якщо це цитата і ви
впевнені, що точно знаєте, хто її автор, додати невеликий коментар;
-
спробувати
перефразувати тезу своїми словами;
-
не забути про
вирази, потрібні для вираження власної думки.
-
Наприклад:
Потрібно цінувати те, що маєш, а не те, про що мрієш
1.Із думкою, запропонованою у назві твору, я цілком
згоден. Вважаю, що справді, людина повинна цінувати те реальне і близьке, що
вона має і що її оточує,а не жити примарними мріями.
2. Я не можу погодитися з тезою, запропонованою для
роздуму. На мою думку, лише з мрією людське життя набуває сенсу й повноти.
Ніщо не звеселяє душу людини так, як споріднена праця
Безперечно, великий український філософ Григорій
Сковорода мав рацію, коли говорив про значення спорідненої праці для життя
людини. Я вважаю, що улюблена робота, справді, дає людині задоволення, робить
її життя змістовнішим і радіснішим.
ІІ
АРГУМЕНТІВ:
-
уважно перечитати
сформульовану тезу;
-
вирішити, які думки
(мінімум дві) можуть довести істинність вашої тези;
-
сформулювати їх,
чітко виокремивши;
-
перевірити, чи справді
вони аргументують вашу тезу;
-
не забути про обов’язкові вирази,
потрібні
для доведення
думки.
Наприклад:
ІІІ ПРИКЛАДІВ:
-
уважно перечитати
сформульовані тезу й аргументи;
-
вибрати приклади з
літератури та історії чи власного життя;
-
приклади подати
стисло: не переказувати зміст твору, не аналізувати докладно образи;
-
перевірити, чи
приклади справді стосуються вашої тези й аргументів;
-
не забути про обов’язкові вирази,
потрібні для наведення прикладів.
-
ІV ВИСНОВКУ:
-
перечитайте свою
тезу;
-
переформулюйте її
іншими словами;
-
не забути про обов’язкові вирази,
потрібні для висновку.
-
Наприклад:
Зразок власного
висловлення.
Український учений Юрій Шерех-Шевельов сказав: «В історії не перемагає той, хто діє методами і на рівні свого ворога… Перемагає той, хто приносить вищу ідею».
Мов підтримуючи його, Мати Тереза стверджувала: «Нам не потрібні рушниці і бомби. Щоб перемогти зло, нам потрібні любов і співчуття». Та чи всяку несправедливість переможе любов, співчуття та вища ідея?Як має чинити людство, прагнучи гармонії?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
Теза
Я вважаю, що люди, прагнучи гармонії, всяке зло, несправедливість мають перемагати не насильством, а любов'ю, співчуттям і вищою ідеєю.
1 аргумент
По-перше, особа, яка у своїх вчинках керуватиметься цими законами людяності, віднайде душевну гармонію й спокій. Її не тривожитимуть докори сумління, вона відверто дивитиметься оточуючим в очі, матиме вірних друзів. Погодьтеся, злочинці, насильники, люди, котрі мріють про помсту, завжди залишаються наодинці зі своєю люттю, яка їх і знищує.
Приклад з літератури
Яскравим прикладом може слугувати твір сучасної української письменниці Олени Печорної "Кола на воді". Головний герой Анатолій Кравченко керується одним бажанням - помститися Звірові-маніяку за смерть своєї доньки. Чоловік впевнений, що тільки кров ворога може вилікувати його зранену душу. Нелюд раптом помирає сам. Але душа Анатолія знаходить спокій тільки тоді, коли він перетворює свою ненависть на любов і співчуття до оточуючих. Герой удочеряє й виховує дитину Звіра, допомагає матерям убитих дівчаток відкрити притулок для сиріт, піклуванням оточує онкохворого дідуся. Вища ідея людинолюбства бере верх над помстою й кровопролиттям.
2 аргумент
По-друге, любов і співчуття-шлях до вічного життя з Богом. Пригадаймо Божі Заповіді! Якщо люди забудуть про
ненависть і злобу, впустять у серце прощення й милосердя, то заслужать ласку Всевишнього.
Приклад з історії.
Життя й вчинки Ісуса Христа, мабуть, є найкращими історичними фактами, які підтверджують думку про всеперемагаючу силу любові. Він учив не таїти зла на ворогів, а любити їх, як самих себе, радив підставити ліву щоку, якщо тебе вдарили по правій. Юда Іскаріот зрадив і продав Христа, римські воїни відшмагали батогами, фарисеї розіп'яли, але Ісус на таїв на них зла. Стікаючи кров'ю на хресті, він молився за своїх катів, просив Отця простити їм гріхи. Любов'ю й співчуттям Христос зміг здолати смерть і воскреснути.
Висновок
Отже, тільки любов'ю, співчуттям, вищою ідеєю люди мають перемагати зло й несправедливість. Тоді вони перебуватимуть під опікою Божою й відчуватимуть душевну гармонію.
Теми власного
висловлення
1. Увічливість, вихованість, шляхетність прикрашають будь-яку людину. Але ввічливість може бути сухою, вихованість – поверхневою, шляхетність – показною. Як же відрізнити справжні чесноти від удаваних?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему
2. У народі кажуть: не все те золото, що блищить. Ми часто женемося за красивим і блискучим, а згодом, коли ним заволодіємо, не дістанемо від того насолоди. Яка ж краса справжня?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
3. У житті багатьох людей рано чи пізно настає пора, коли вони покидають родинне гніздо і починають самостійно будувати свою нову родину. А є такі, що живуть з батьками до останнього дня. Щоправда, не завжди в злагоді. Який варіант кращий?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему
4. Часто доводиться спостерігати, як то в тій, то в іншій країні ідуть військові дії. Звичайно, серце стискається, коли бачиш, як вмирають люди. Але багато політологів не вважає війни антигуманним явищем. Вони , навпаки, думають, що завдяки збройним протистоянням проходить природний відбір, утверджуються влада сильного.
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
5. Тепер люди дуже часто покидають рідну землю і емігрують за кордон. Одні заздрять емігрантам, інші вважають їх зрадниками. Ніхто не задумується над тим, чи легко українцям там, за кордоном, можливо, вони туди поїхали, аби їхні діти мали кусок хліба, бо у своїй державі нема можливості заробити. Чи є еміграція зрадою Батьківщини?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему
6. Часто успішними
стають люди, які вміють проходити між краплинками дощу, підлаштовуватися під
різні ситуації, а іноді іти на компроміс із власною совістю і навіть
переступати межу моральності. Чи можна заради успіху (хай лише раз)кривити
душею?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
7. Люди по-різному реагують на образу. Одні свідомо уникають суперечок, інші відстоюють свою позицію, захищаються аж до проявів жорстокості. Є й такі, що ігнорують кривдника, та тоді образи накопичуються і пригнічують людину. Як же все-таки реагувати на образи?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
7. Люди по-різному реагують на образу. Одні свідомо уникають суперечок, інші відстоюють свою позицію, захищаються аж до проявів жорстокості. Є й такі, що ігнорують кривдника, та тоді образи накопичуються і пригнічують людину. Як же все-таки реагувати на образи?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему
8. Український народ завжди відзначався терплячістю. Нас завойовували, над нами знущалися, а ми мовчки зносили це. Хоч іноді терпіння народу вривалося – наслідком ставали народні повстання, але вони частіше закінчувалися поразкою, і життя народу погіршувалося. Як ви вважаєте, чи може терпіння привести людину чи народ до перемоги?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
9. Сучасні люди по-різному дивляться на життя. Деякі вважають, що невід’ємною частиною його є любов, інші ж , навпаки, думають, що вона тільки затуплює розум, заставляє людей страждати, штовхає на необдумані вчинки, що вона-першопричина злочинів і самогубств . Яке значення любові у людському прогресі?Висловіть свій погляд на цю проблему
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
10.Життя кожної людини складається по-різному. Часто можна почути:
«Така вже доля, що тут вдієш?». Проте одні намагаються щось змінити у
своєму житті, інші ж, навпаки, приймають усе таким, яким воно є, і не
докладають жодних зусиль для змін. Чи варто коритися долі?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
11. У сучасному світі люди будь-якими шляхами стараються досягти успіху й заробити грошей. Іноді їм у цьому сприяють природні здібності, але буває й таке, що, працюючи за покликанням, нічого не досягнеш. Чи потрібно людині, обираючи професію, прислухатись до покликання?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
12. Прислів’я мовить: «Нерозумні вчаться на своїх помилках, а мудрі на чужих».Увесь фольклор, художня література, фіксування історичних фактів – це спроби передати досвід, здобутий іншими. Саме звідти нас вчать черпати знання і вміння, необхідні в житті. Багато ж хто переконаний, що вчитися можна лише на своїх помилках.
Як людина має здобувати досвід, щоб жити повноцінним життям?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
13. Людина часто пране здобути перемогу. Чи то у навчанні, чи в кар’єрі, чи в коханні, чи в політиці. Але часто трапляється, що, досягнувши бажаного , особа стає зверхньою, гордою, нечесною, і тоді терпить поразку. Хто ж може стати справжнім переможцем?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
14. Нині практично всі випускники українських шкіл прагнуть вступити до вищих навчальних закладів. Україна має набагато більше університетів, ніж країни Європи. Та чи потрібна вища освіта всім? Можливо, краще бути гарним будівельником або кухарем, праця якого приносить і користь, і задоволення, ніж посереднім юристом або психологом. Усвідомлення цього вимагає також намір України інтегруватись в європейський освітній простір. Чи має змінитися ставлення до вищої освіти в нашому суспільстві?
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
15. Здавна українцям була притаманна скромність. У народі не любили хвальків, а скромних осіб вважили мудрими. Українці також були забобонними, вважили, що їх можуть наврочити, і тому не виставляли напоказ своїх досягнень. Зараз ставлення до цієї риси характеру дещо змінилося, адже скромність і реклама речі несумісні.
Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
Вимоги до твору – роздуму
1.
Твір відповідає темі.
2.
Обсяг не менше 100слів.
3.
На початку твору міститься чітко сформульована
теза, яка виражає власну думку.
4.
Наявні принаймі два доречних й переконливих аргументи.
5.
Докази підтверджуються прикладами з художньої літератури чи інших видів
мистецтва, історії, суспільно – політичного чи власного життя.
6.
Висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і
прикладів.
7.
Висловлювання демонструє зосередженість на обговореній проблемі, цілісний,
послідовний і несуперечливий розвиток думки.
Спеціальні слова й вирази у творі – роздумі
|
Теза
|
Ядумаю…
Я вважаю..
Мені здається,
що…
На мою думку, …
На моє
переконання, …Моя точка зору на цю проблему така: …
|
|
Аргументи
|
Я так вважаю,
тому що …
Чому я так думаю?
Тому що…
Аргументом на
користь моєї думки може бути те, що…
Довести своє твердження
я можу такими аргументами: по-перше,…, а по-друге,…
На користь моєї
думки можу навести такі докази…
Моє переконання
ґрунтується на тому, що, по-перше, …, а по-друге, …
Хоч моя думка,
можливо,видається дивною, спробую переконати вас такими аргументами:…
|
|
Приклади
|
Скарбниця
світової літератури дає багато прикладів щодо порушеної проблеми. Так, …
На згадку
приходить герой…
У зв’язку з
порушеною проблемою хочеться згадати твір…
Яскравим
прикладом саме такого розуміння… особисто для мене є…
Тема мого роздуму
порушується у творі…
Найкращою
ілюстрацією такого розуміння проблеми є герой… з твору…
Історія також дає
багато прикладів… Один із них…
Згадаймо постать
видатного …Захоплює його…
Хоча мій власний
досвід ще порівняно малий, можу сказати, що…
Хочу навести
приклад із власного життя…
|
|
Висновок
|
Отже, можна дійти
до висновку, що…
Підсумовуючи,
можна зазначити:…
Таким чином можна
зробити висновок, що …
Отже, бачимо, що
…
|
|
Вирази для зв’язку думок
|
По-перше,
по-друге..
Повертаючись до
думки про…, хочу зазначити, що…
Як я вже
стверджував, ..
Як уже
зазначалося,…
Як можна
побачити,…
|
не перевірятимуть.
Комментариев нет:
Отправить комментарий